لوگو

شرکت آکام تجارت سبزآوران الوند

ارائه کننده برترین نهاده های کشاورزی

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

شرایط محیطی و مراحل رشد گوجه فرنگی 1

شرایط محیطی و مراحل رشد گوجه فرنگی

گوجه فرنگی بعد از سیب زمینی از مهم ترین گیاهان خانواده بادمجانیان است که در تغذیه بشر مورد استفاده قرار می گیرد.این گیاه بومی امریکا جنوبی است و از دو طریق وارد ایران شده : راه اول از طریق ترکیه و ارمنستان و راه دوم از طریق سفرهای مکرر خاندان قاجار به فرانسه.

گوجه فرنگی یک محصول فصل گرم است . دمای ایده آل برای کشت گوجه فرنگی بین 18 تا 27 درجه سانتی گراد است.در دمای کمتر از 10 درجه سانتی گراد تشکیل گل تحت تاثیر منفی قرار گرفته و دمای پایین شبانه منجر به سرمازدگی و آسیب جدی به محصول می شود(شکل 1)

شکل 1: سرمازدگی گوجه فرنگی

دما بالای 35 درجه همراه با رطوبت کم منجر به از بین رفتن گل های گوجه فرنگی می شود.

محدوده دمایی مناسب در مراحل مختلف رشد گوجه فرنگی

گوجه به شرایط نور کم حساس است ، زیرا برای گلدهی به حداقل 6 ساعت در روز نور مستقیم خورشید نیاز دارد. با این حال، از آنجایی که طول روز عامل مهمی در تولید گوجه فرنگی نیست، احداث گلخانه در طیف وسیعی از عرض های جغرافیایی صورت می گیرد.

اگر شدت تابش خورشید خیلی زیاد باشد باعث ترک خوردگی(craking)،آفتاب سوختگی(sunscald) ( شکل 2) و ایجاد رنگ ناهموار در گوجه شده. شاخ و برگ کافی به جلوگیری از آفتاب سوختگی کمک می کند.سطوح کافی پتاسیم و کلسیم باعث حفظ تورژسانس سلولی و استحکام سلولی می شود. بنابراین سلول های گیاهی را دربرابر از دست دادن آب مقاوم تر می کند و درنتیجه گیاه در برابر آفتاب سوختگی نیز مقاوم می شود.

شکل 2: آفتاب سوختگی در گوجه فرنگی

در زمین های باز، گوجه فرنگی ممکن است بالای 6000 مترمکعب  در هکتار و در گلخانه بالا 10000 مترمکعب در هکتار آب نیاز داشته باشد.کمبود آب( شکل 3) به طور کلی باعث کاهش رشد و بطور خاص باعث کاهش جذب کلسیم شده و در نهایت این کمبود کلسیم باعث ایجاد پوسیدگی گلگاه (BER) می شود.( شکل 4).گلدهی تحت تاثیر منفی قرار میگیرد و ممکن است خوشه ها از بین بروند.

شکل 3: تنش خشکی  در گوجه فرنگی
شکل 4: پوسیدگی گلگاه (BER)

از طرف دیگر آب زیاد باعث مرگ ریشه در شرایط بی هوازی ، تاخیر در گلدهی و اختلات میوه مثل ترک خوردگی می شود( شکل 5).

شکل 5: ترک خوردگی(craking)

آب آبیاری باPH بالا عموما حاوی سطوح بالایی از بی کربنات ها و کربنات کلسیم و منیزیم است. اسیدی کردن چنین آبی برای کاهش PH  به 6-5 توصیه می شود. این امر در دسترس بودن برخی موادمغذی مانندفسفر، آهن ، روی ، مس ، منگنز  و بر را بهبود می بخشد و از رسوب نمک های نامحلول که ممکن است سیستم آبیاری قطره ای را مسدود کند ، جلوگیری می کند.

گوجه فرنگی در خاکهای معدنی که ظرفیت نگهداری آب و هوادهی مناسبی دارند و فاقد نمک است به خوبی رشد می کند. گوجه خاکهای لوم شنی،عمیق و خوب زهکشی شده را برای رشد ترجیح می دهد. برای رشد مطلوب به عمق خاک 15 تا 20 سانتی متر نیاز است. در خاکهای رسی و سنگین ، شخم عمیق باعث نفوذ بهتر ریشه می شود.

PH مناسب خاک برای کشت گوجه فرنگی بین 5/5 تا 5/6 می باشد. ولی در PH 6-5/6 عناصر به حد کافی و درحد بهینه در اختیار گیاه قرار می گیرند. در PH بیشتر از 5/6دسترسی عناصر آهن، روی، منگنز،مس ، بور و فسفر  توسط گیاه کاهش می یابد. و در PH کمتر از 5/5دسترسی فسفر و مولیبدن برای گیاه کمتر می شودشکل(6).

شکل 6: تاثیر PH خاک بردردسترس بودن موادمغذی

گوجه فرنگی به شوری حساسیت زیادی دارد و آستانه تحمل گوجه فرنگی به شوری خاک 5/2 دسی زیمنس بر متر می باشد. هرچند که درعمل، گیاه گوجه فرنگی قادر به تحمل شوری های به مراتب بالاتر از این مقدار می باشد. با اصلاح مدیریت مزرعه می توان در زمین هایی با شوری 6 دسی زیمنس برمترنیز این گیاه را پرورش داد.

1- استقرار گیاه(Plant establishment)

2-رشد رویشی(Wegetative growth)

3-گلدهی و میوه دهی(Flowering & Fruites)

4-رشد و توسعه میوه(Fruit development)

5-رسیدگی فیزیو لوژیکی(Physiological ripeness)

6-برداشت(Harvest)

شکل 7: مراحل رشد گوجه فرنگی

درمرحله استقرار استفاده از کودهای فسفردار وکودهای حاوی روی بصورت محلول در آب برای توسعه ریشه بسیار مفید می باشد.در مرحله رشد رویشی استفاده از کودهای نیتروژنی برای رشد رویشی بسیار مناسب است.

برای افزایش متناسب رشد بوته های گوجه فرنگی مصرف همزمان نیتروژن و پتاسیم بصورت سرک می تواند بسیار موثر باشد.

در مرحله گلدهی و تشکیل میوه نیاز فسفر بیشتر می شودو درمرحله تشکیل تا رسیدگی میوه معمولا نیاز به کودهای پتاسیمی بیشتر است تا بزرگ شدن میوه ، رسیدگی و رنگ گیری میوه به حداکثر برسد.

برای اطلاعات بیشتر و پشتیبانی خرید محصصول از طریق لینک واتساپ زیر اقدام نمایید

دسترسی مستقیم به واتساپ

برای مشاهده آموزش های کشاورزی و گلخانه اینستاگرام شرکت آکام تجارت سبز آوران الوند را دنبال کنید

اینستاگرام شرکت آکام تجارت سبز آوران الوند

لینک دانلوداپلیکیشن الوند شاپ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصول جدید آکام تجارت

بذر ذرت علوفه ای مایMAY اورست

error: