لوگو

شرکت آکام تجارت سبزآوران الوند

ارائه کننده برترین نهاده های کشاورزی

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

اختلال فیزیولوژیکی در گوجه1:

اختلال فیزیولوژیکی در گوجه1:

عمدتا توسط شرایط محیطی شدید( دما بالا یا پایین، رطوبت بالا) در مراحل بحرانی گیاه( گلدهی و میوه دهی) ایجاد می شود. از جمله اختلالات فیزیولوژیکی گوجه:

میوه  هایی که دچار این عارضه می شوند تا حدودی پف کرده و زاویه دارند. حفرات داخل میوه، در صورت وجود، فاقد ماده ژلاتینی به میزان طبیعی هستند. میوه بافت متراکمی ندارد. این عارضه معمولا از تلقیح ضعیف ناشی براثر پایین بودن دمای هوا، گرده افشانی ناقص، کود دهی ضعیف ( کمبود پتاسیم و مصرف بیش ازحد ازت) ، درجه حرارت خیلی بالا و خیلی پایین در زمان تشکیل میوه، عدم تعادل هورمون اکسین و سیتوکنین، شدت نور کم یا بارندگی شدید ایجاد می شود( شکل1).

شکل 1: پف کردگی میوه(puffines)

زخم های قهوه ایی رنگ روی پوست میوه گوجه فرنگی  می باشد و میوه زبر است و هنگامی که لمس می شود ترکها بیشتر از قسمت های صاف میوه می باشد. این  عارضه معمولا در گلخانه   ودر شرایط رطوبتی نامناسب ایجاد می شود.  آسیب اسپری نیز می تواند مشکلات مشابهی را ایجادکند.بروز زنگار با بار کم میوه در بوته (کمتر از 20 درصد از میوه ها در حال رشد) افزایش می یابد. درصد میوه های زنگ زده در اوایل تولید و در پایان  تولید بیش ترین مقدار را دارد. مقدار زیادی مواد جذب شده از برگ های مبدا، نسبت به اندازه سینک( میوه) ، برای رشد میوه در دسترس است و درنتیجه سرعت رشد میوه افزایش می یابد. ترک ها به این دلیل رخ می دهند که گسترش اپیدرم نمی تواند همگام با بزرگ شدن میوه ها باشد(شکل 2).

شکل 2: زنگار(Russting)

زخم بساک(Anther Scarring):

 زخم بساک یک زخم عمودی در کنار میوه است. جای زخم شبیه یک زیپ یا اثری است که از بخیه باقی مانده است( شکل 3). جای زخم در اثر چسبیدن بساک به لبه تخمدان ( میوه نارس) ایجاد می شود. با افزایش اندازه میوه، بساک از میوه جدا می شود و جای زخم باقی می ماند. این یک مشکل ژنتیکی است .   

                                                                           شکل3: زخم بساک(Anther Scarring)

این عارضه بصورت نواحی فرو رفته  و دندانه دار در قسمت گاگاه میوه است. گاهی خود میوه نیز بد شکل شده و بصورت قلوه ای شکل یا اشکال دیگر در می آید( شکل 4).این عارضه وقتی به وجود می آید که دمای هوا در طول گلدهی و تشکیل میوه کمتر از 10 درجه سانتی گراد شود. این دما باعث می شود که گرده افشانی کامل صورت نگیرد.

شکل 4: صورت گربه ایی(Catfacing)

برای اطلاعات بیشتر و پشتیبانی خرید محصصول از طریق لینک واتساپ زیر اقدام نمایید

دسترسی مستقیم به واتساپ

برای مشاهده آموزش های کشاورزی و گلخانه اینستاگرام شرکت آکام تجارت سبز آوران الوند را دنبال کنید

اینستاگرام شرکت آکام تجارت سبز آوران الوند

لینک دانلوداپلیکیشن الوند شاپ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصول جدید آکام تجارت

بذر ذرت علوفه ای مایMAY اورست