سموم تماسی و سموم سیستمیک – 2

سموم تماسی

سموم را به دلیل مکانیسم و نحوه اثر می توان در گروه های مختلفی قرار داد که از جمله مهمترین این گروه ها سموم تماسی و سیستمیک هستند که حتما شما نیز با این دو واژه برخورد بسیار داشته اید . این دو واژه را می توان بدین صورت توضیح داد:

سموم تماسی Contact جذب گیاه و یا وارد جریان شیره گیاه نمی شود بلکه باید مستقیما با آفت برخورد کند تا بتواند موثر باشد و آفت را از بین ببرد.از جمله این سموم که در محیط ما نیز پر مصرف است می توان به مالاتیون، دیازینون و پرمترین نام برد.

اما #سموم_سیستماتیکsystemic این توانایی را دارند بنابراین بعد از مصرف ابتدا جذب گیاه می شوند و سپس می توانند وارد جریان شیره گیاهی شوند. از جمله این سموم می توان به متاسیستوکس، پریمور و دیمتوات اشاره کرد. حال چرا اصلا این نوع سموم مورد علاقه محققان بوده اند و تولید شده اند ، پاسخ در نحوه زندگی حشرات و حتی عوامل بیمرایزا است. گاهی حشرات معمولا به جای اینکه در مناطق در دسترس گیاه فعالیت کنند در مناطقی جمع می شوند که دور از چشم است. مثلا به جای اینکه روی برگ جمع شوند پشت برگ پنهان شده اند و مشغول استفاده از شیره گیاه هستند. بنابراین کاربرد سم تماسی در اینجا چندان فایده ای ندارد. اصولا سموم تماسی حتما باید با بدن حشره تماس پیدا کنند تا موثر واقع شوند و به همین دلیل تماسی خوانده می شوند. بنابراین در چنین شرایطی بهتر است از سموم #سیستمیک استفاده کرد تا جذب گیاه و وارد جریان شیره گیاه شود و حشره با مصرف این شیره و یا قطعات گیاه مسموم شده و از بین برود. این نوع از سموم نه تنها در مورد افتکشها بلکه در مورد قارچکشها نیز وجود دارد. مثلا قارچکشهایی وجود دارند که سیستمیک هستند و در مورد بیماری سفیدک داخلی مورد استفاده قرار می گیرند.
شرکت آکام تجارت سبز آوران الوند به اطلاعات بیشتر شما کشاورزان عزیز می اندیشد هر چه قدر اطلاعات بیشتر داشته باشید مدیریت بهتر مزرعه و کاهش هزینه ها را خواهید داشت.

آکام تجارت در اینستاگرام

دانلود اپلیکیشن اندروید الوند شاپ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصول جدید آکام تجارت

بذر ذرت علوفه ای مایMAY اورست

error: