اصول تغذیه ذرت علوفه ای و دانه ای2

اصول تغذیه ذرت علوفه ای و دانه ای2

اصول تغذیه ذرت علوفه ای و دانه ای2

کودهای کم مصرف:

بر اساس آزمون خاک و سابقه کمبود، این عناصر در مزرعه مصرف می گردند. در بین این عناصر ، مصرف روی و آهن به دلیل خصوصیات خاک های تحت کشت ذرت در کشور اولویت ویژه ای برخوردار است.

آهن:

آهن در تشکیل کلروفیل گیاه عنصری اصلی است. آهن در فتوسنتز، تشکیل پروتئین ، کربوهیدرات و در تنفس گیاه و فعالیت اکثر آنزیم ها کمک موثری دارد.

میزان برداشت آهن توسط گیاه ذرت حدود 230 گرم در هکتار برای 9.5 تن محصول می باشد. حد بحرانی آهن در خاک با روش DTPA حدود 4.5 میلی گرم در کیلوگرم است.

کمبود آهن در خاکهای آهکی مناطق خشک شایع تر است. وجود آهک فراوان در خاکهای آهکی و انحلال آنها موجب ایجاد یونهای بی کربنات و کلسیم شده که در هردو یون موجب کاهش فراهمی آهن می گردد.

علائم کمبود آهن بصورت راه راه شدن برگ ظاهر شده که رگبرگها سبز و فواصل بین آنها زرد رنگ است( شکل 1).

شکل 1: کمبود آهن در ذرت

برای رفع کمبود آهن می توان از کودهای آهن مناسب ، از مرحله 8-6 برگی ذرت به بعد تا 3 نوبت به فاصله 15-10 روز یک بار استفاده کرد.

روی

روی در تشکیل کلروفیل و انتقال انرژی و غذا و آب در گیاه ذرت موثر است. ذرت از جمله نباتات حساس به کمبود روی می باشد.

حد بحرانی روی بسته به شرایط مختلف به روش DTPA بین 0.8 تا 2 میلی گرم بر کیلوگرم متغییر است.

در ایران در خاکهایی که از لحاظ روی قابل استفاده فقیر باشند، بسته به میزان روی خاک، مصرف 80-40 کیلوگرم در هکتار سولفات روی همزمان باکشت و دوسال یک بار بصورت نواری در خاک توصیه می شود

روی در گیاه تحرک کمی دارد. علائم کمبود ابتدا د برگها و اندام های جوان ظاهر میشود. این علائم در اندام های مختلف ذرت متفاوت است.

در برگها این علائم از انتها و ته برگ شروع و به شکل نوارهای روشن بین رگبرگی به طرف لبه های برگ گسترش می یابد، اما حاشیه برگها، فواصل بین رگبرگی و نوک برگها سبز باقی می ماند( شکل 2).

به علت کم شدن فاصله میان گره ها، گیاه کوتاه مانده و به برگها حالت پنبه ایی می دهد.

کمبود روی می تواند موجب کچلی بلال و پر نشدن انتهای آن گردد.

اصول تغذیه ذرت علوفه ای و دانه ای2
شکل 2: کمبود روی در ذرت

منگنز

حد بحرانی این عنصر در خاک ایران 10 میلی گرم در کیلوگرم خاک می باشد. بسته به شرایط و شدت کمبود 50-25 کیلوگرم در هکتار سولفات منگنز قبل از کاشت بصورت نواری و یا جای گذاری عمقی مصرف می گردد. این کودها بدلیل اثرات باقی مانده هر 3 الی 4 سال یک بار مصرف می شوند.

کمبود منگنز در خاکهایی با PH بالا ودارای سنگ آهک بالا و خاک های شنی دیده می شود. تحرک و پویایی منگنز در گیاه کم است به همین دلیل علائم کمبود ابتدا در بافت های جوان گیاه مشاهده می شود.

در اثر کمبود منگنز درذرت تعداد دانه در بلال کاهش می یابد. علت اصلی این عمل گرده افشانی ضعیف و یا کمبود کربوهیدرات برای پر کردن بلال میباشد. توقف رشد و کروز بین رگبرگی در برگهای جوان و ظهور نقاط قهوه ایی رنگ در حاشیه ی برگهای جوان نیز نشانه کمبود منگنز است( شکل 3).

شکل 3: کمبود منگنز در ذرت

فروشگاه ما

برای اطلاعات بیشتر و پشتیبانی خرید محصول از طریق لینک واتساپ زیر اقدام نمایید

دسترسی مستقیم به واتساپ

برای مشاهده آموزش های کشاورزی و گلخانه اینستاگرام شرکت آکام تجارت سبز آوران الوند را دنبال کنید

اینستاگرام شرکت آکام تجارت سبز آوران الوند

لینک دانلوداپلیکیشن الوند شاپ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصول جدید آکام تجارت

بذر ذرت علوفه ای مایMAY اورست